Bahagian Kejuruteraan Ladang (BKL) berkeluasan 1.64 hektar dengan kekuatan staf seramai 20 orang menyediakan perkhidmatan kepada Pusat Tanggungjawab, Universiti Putra Malaysia serta orang awam mengikut keperluan. Perkhidmatan yang disediakan oleh BKL seperti yang berikut:
Menyelaraskan aktiviti pembangunan berkaitan kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrik.
Memberi perkhidmatan kenderaan, alatan perladangan dan jentera pertanian
Memberi latihan kejenteraan kepada pelajar
Memberi latihan kejenteraan kepada staf
Pengendalian latihan fabrikasi
Khidmat nasihat kejenteraan
Menyelenggara dan membaikpulih kenderaan, jentera pertanian, motosikal, mesin kecil dan alat perladangan
Menyelenggara dan membaikpulih kemudahan infrastruktur bangunan.
Memberi perkhidmatan membaikpulih dan menyelenggara sistem pengairan dan saliran
Objektif Kualiti
Bahagian Kejuruteraan Ladang bertanggungjawab ke atas tiga prosedur utama iaitu:
Prosedur penyelenggaraan baikpulih bagi motorsikal, mesin kecil, kenderaan, jentera pertanian, alat perladangan, sistem pengairan dan infrastruktur bangunan.
Prosedur penyelenggaraan berkala bagi motorsikal, kenderaan, jentera pertanian, rumah teduhan, kelengkapan elektrik, penghawa dingin dan pemadam api.
Penggunaan borang permohonan perkhidmatan kenderaan, jentera pertanian dan aduan kerosakan
BKL bertanggungjawab dalam menyediakan 80% kemudahan perkhidmatan kenderaan dan jentera pertanian, 100% penyelenggaraan kenderaan, jentera pertanian, penghawa dingin dan pemadam api yang perlu dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan dan 80% aduan kerosakan dalaman perlu diselesaikan berdasarkan borang aduan yang diterima.